Skip to main content


Tisk stencilu nebude jednoduchý


Učím se zapékat plošné spoje v troubě. Na to je potřeba stencil - maska, přes kterou se rozetře pájecí pasta, aby skončila jen tam, kde má (na ploškách pro pájení součástek). Stencil umí vyrobit výrobce plošných spojů, akorát já tu mám samé staré PCB, u kterých jsem si stencil kdysi neobjednal. Napadlo mě využít služby pro tisk stencilu na 3D tiskárně - jednoduše stačí převést Gerber soubor obrysu a masky na STL a vytisknout:

https://solder-stencil.me/

Bohužel, jak vidíte na těchto dvou fotkách, s tryskou o průměru 0,4 mm můžu na tisk stencilu zapomenout :-(

... show more

Ahoj, osobně si myslím, že pro začátek je potřeba se naučit bobkovat, tj. nanést "bobek" pájecí pasty na každou plošku na DPS. Obvykle se dávkovač dělá z injekční stříkačky a zkrácené injekční jehly (průměr jehly je individuelní, podle tuhosti pájecí pasty a síly v prstech). Kdysi se v ECS tools prodával i mechanický dávkovač, ale kde ty doby jsou.
IvoL

po zkušenostech s bobkováním na 20+ deskách jsem sem právě napsal, že je potřeba začít stencilovat. To bobkování je tak nespolehlivé, že se to dá použít jen v největší nouzi. Jinak trávím mnohem víc času opravováním desky po vytažení z trouby, než kdybych ji od začátku normálně rukou upájel.

Tak to je zvláštní, znám lidi, kteří jen bobkují a výsledky jsou fantastické. Bohužel se k jejich know how nedostanu, střeží si to jako oko v hlavě.
Kdysi jsem viděl na YT borce, jak má udělané něco jako zářič z plotýnky ze sklokeramického sporáku, kterou měl na manuálním posuvu nad DPS (pochopitelně teplou částí směrem k desce). Ve videu bylo pěkně vidět, že když zářičem ohřál desku rychle, nezbedné drobné SMD součástky se vesele snažily emigrovat mimo své pady.

This entry was edited (3 weeks ago)

leptat šablonu určitě nebudu - opustil jsem leptání plošných spojů, nebudu se k tomu obloukem vracet. A ten dávkovač z Mexika vypadá pěkně, ale za 4000 Kč je to vražda, a pořád ruční práce. Objednal jsem menší trysku do Průši, pokusím se optimalizovat ty Gerbery pro nanášení pájecí pasty, myslím, že to půjde. Přes víkend zkusím vytisknout jednu šablonu a natřít - tam zas záleží, jestli v jedné 0,2mm vrstvě vůbec vydrží materiál, jestli se nerozpadne na vlákna, jestli nebude hrubý povrch, do kterého by se pasta zanášela, jestli výsledek nebude moc vysoký atd. Dám vědět.

Tak stencil si muzes objednat i dodatecne samotnej, ovsem - pokud se to vubec vyplati resit. Stejne jsou na kazde desce soucastky, ktere se paji rucne. Pokud nedelas serii 50+ kusu tak to asi nema cenu resit, neb ta priprava kolem to zabije. Navic ten stencil je vetsinou stejne spatne. Treba na tom tvem obrazku nahore, ty kridelka usb konektoru pastovat nechces, protoze pak tam ten konektor nedas, navic je treba nekdy napul THT, stejnetak ty plosky pro canon konektor, pcb nemuze lezet, kdyz tam bude ten konektor, pripadne pokud je pcb optimalne tlustej tak, ze pasne presne mezi roztec konektoru, tak az ho tam budes nasouvat tak tu pastu setres (a patrne i neco kolem) nebo obecne velke plosky, treba vetsi mosfet v d2pak pouzdre, nebo jeste hur malej IC v SO8, nebo QFn MLF ale s chladici ploskou zespoda, treba oblibeny TP4056, pokud to napastujes pres neupraveny stencil, je tam proste moc te pasty a vysledek je, ze soucastka potom plave na prostredni bouli z cinu a vyvody se nezapaji -> musis to rucne resit, pripadne je treba myslet na toto uz pri designu PCB a pod IC v miste padu... show more

tisk stencilu je právě geniální v tom, že si můžu masku upravit před tiskem přesně tak, jak potřebuju. Např. na některých deskách osazuju jen část součástek, to by Číňan nepochopil, že má udělat poloviční stencil, ale já si to před zkonvertováním do STL pěkně upravím v KiCadu na míru. Je to super. Až na jemnost rozlišení toho tisku - to je zatím slabina.